Radio RomâniaRadio România Actualități
   

Arhiva : 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |

Mircea Diaconu - 60,40

Luni, 8 Februarie 2010
 

Sâmbătă, 13 februarie, de la ora 19 – Teatrul Nottara rezinta spectacolul "Scandal la Operă" de Ken Ludwig, care va împlini și el respectabilul număr de... 100 de reprezentații, spre a-l omagia pe minunatul actor MIRCEA DIACONU.

Deși are mai degrabă statura lui Sancho Panza, Mircea Diaconu se înrudește, fără îndoială, cu Cavalerul Tristei Figuri sau, mai bine spus, în cazul lui, cu Cavalerul Veselei Figuri. Aerul și natura donquijotescă sunt evidente pentru cei care îl cunosc bine, mai ales după 1989, mereu în luptă cu morile de vânt, încercând să urnească căruțele strâmbe ale tranziției, nu numai în câmpul deschis al politicii, ci și pe drumurile înfundate ale "strategiilor" culturale. Când, în jur, bătea vântul blazării, Mircea Diaconu punea în paranteză rațiunea lui de a fi - meseria de actor - pentru a munci cu îndârjire și ambiția de a arăta că se poate aici, acum, punând pe roate, alături de soția sa, actrița Diana Lupescu, un festival-mamut ca D'ale Bucureștilor sau încercând să schimbe mentalitatea viitorilor actori (de film) ca "diacon" la ATF. Nimic nu îi poate înfrâna neastâmpărul nativ, motivat și eficient.

Mircea Diaconu e un argeșean veritabil, încăpățânat și "înfierbântat", dar cu bun simț și o pudoare a profesiei, plin de personalitate, dar vulnerabil. Un amestec excelent exploatat de-a lungul unei cariere drămuite cu o autoexigență rară, oarecum frustrantă pentru spectatorii care l-au văzut prea puțin: în Teatru descompus de Matei Vișniec și Ghetto de Joshua Sobol (imediat după 1990), în Operele complete ale lui WLM ȘXPR de J. Borgeson, A. Long și D. Singer, Variațiuni enigmatice de Eric-Emmanuel Schmitt, Scandal la Operă de Ken Ludwig (după 2000), sau în filmele lui Nae Caranfil: Asfalt tango și Filantropica. Expresivitatea ieșită din comun a chipului său, pe care i-o putem remarca în rolurile din Operele complete ale lui WLM ȘXPR sau din Scandal la Operă, i-au atras comparația cu Louis de Funès. Adică, reputația de spirit mobil, care a încercat să-și contrazică mereu emploi-ul ingrat de băiat cuminte și cumsecade sau de actor comic, atacând personaje diverse, compoziții complexe, de la bufonul din examenul de absolvire la cele mai bune spectacole de la Teatrul „Bulandra” - unde a intrat în 1971, având girul lui Liviu Ciulei - Revizorul de Gogol, A 12-a noapte și Furtuna de Shakespeare, Răceala de Marin Sorescu, dar și de la Teatrul „Nottara” - unde "și-a mutat barca" până în 1990 și, din nou, după 2002 - din același spirit de competitivitate, din dorința de a se afla mereu în cursă. La „Nottara”, a lucrat cu Dan Micu și Alexandru Dabija în alte spectacole de referință. Iar după 2000, cu Petre Bokor, Claudiu Goga, Tino Geirun. Prezența sa aparent banală în existența diurnă, dar magnetică pe ecran, l-a impus și în filmele regizorilor Dan Pița (Nunta de piatră și Filip cel bun), Manole Marcus (Actorul și sălbaticii), Lucian Pintilie (De ce trag clopotele, Mitică?) și ale preferatului său, Alexandru Tatos (în Mere roșii, Secvențe).

Mircea Diaconu spunea cândva, că, fiind, prin definiție (și antrenament), actor, îi place să treacă prin viață cu modestie, ca și cum ar fi debutat ieri. Acum, când a împlinit (pe 24 decembrie) 60 de ani de la debutul pe scena vieții și va împlini 40 de ani de carieră, colegii din Teatrul „Nottara” îi doresc La mulți ani și La cât mai multe stagiuni!
Copyright © 2000 - 2011 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro