Radio RomâniaRadio România Actualități
   

Arhiva : 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |

Lansare de carte

Miercuri, 14 Aprilie 2010
 
Miercuri, 14 aprilie 2010, ora 13.00, în Rotonda Muzeului Național al Literaturii Române din Bd. Dacia nr. 12 are loc lansarea cartii "Exil" de Camilian Demetrescu

 

Invitați: Dorana COȘOVEANU, Marilena ROTARU, Dan STANCA

 

 

Cu aceeași ocazie va avea loc prezentarea unui fragment din filmul „Aici am îmbrăcat cămașa creștină” (1995), episod din serialul Memoria exilului românesc, realizat de Marilena Rotaru.

Pentru a înfrânge balaurul   Arta actuală a lui Camilian Demetrescu pare destinată unui om contemporan amenințat să piardă treptat toate libertățile pe care abia a învățat să le cunoască, fiind acesta, probabil, prețul pe care civilizația noastră va trebui să-l plătească pentru a evita o catastrofă termonucleară.

 

Demetrescu a ales ca temă a operei sale simbolurile creștinismului originar și ale ebraismului, deoarece, cum el însuși mărturisește „civilizația occidentală se sprijină încă pe aceste mituri“. El propune o lectură a simbolurilor biblice prin intermediul limbajului gestual al mâinii, inspirat din iconografia romanică și mai ales bizantină, ce evocă fascinația icoanelor greco-ortodoxe ale copilăriei sale.

Dar, dincolo de referința la anumite semnificații biblice, acest limbaj gestual sugerează vastitatea posibilităților creatoare ale omului, care, asemeni cosmosului, are mult mai multe dimensiuni decât ne putem imagina și decât am învățat în școli, aici în occident, de trei mii de ani încoace.

Artistul știe, și vrea s-o spună prin arta sa, că fiecare eveniment cotidian, în aparență insignifiant, are în schimb o semnificație simbolică, ilustrează un simbolism primordial, transistoric, universal; și că actul de descifrare a acestor semnificații simbolice, religioase, ale evenimentelor, poate să devină un instrument de iluminare și de mântuire.

Conversiunea artistică a lui Demetrescu (în ultima sa expoziție pe care am văzut-o la Paris în 1978 expunea opere așa-zis abstracte, deși inspirate de mitologii arhaice) e legitimată de o profundă conversiune existențială: a ales să trăiască într-o lume țărănească, a restaurat cu mâinile lui o biserică romanică unde și-a transferat atelierul (dar care a rămas biserică), s-a reapropiat de creștinism, deoarece, cum spune, „simțeam o mare nevoie de a mă confrunta cu o religie încă vie, de a da un sens istoric experienței artistice“.

Camilian Demetrescu crede că redescoperirea simbolurilor creștine primitive poate să redeștepte interesul pentru gândirea neoplatonică, fundamentală în aprofundarea valorilor creștine autentice. Dar, mai mult decât atât: convins că în creștinism au intrat în confluență anumite valori din mitologia antică, și că, deci, acest patrimoniu de mituri și simboluri face parte integrantă din Vechiul și Noul Testament, el crede că redescoperind semnificația acestor simboluri, omul contemporan mai poate coborî la izvoarele arhetipale ale experienței umane, pentru a-i înțelege mai bine propriul destin. 

 Mircea Eliade Paris, septembrie 1981

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2000 - 2011 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro