O aniversare aproape perfecta
Teatrul Național Radiofonic - Redacția Teatru, Societatea Română de Radiodifuziune - prezintă, în cadrul fluxului Dramaturgi Străini Contemporani, spectacolul Aniversare de Harold Pinter, traducerea Antoaneta Ralian, regia artistică Alexandru Dabija, o premieră absolută în teatrul românesc care se difuzează marți, 15 iunie, ora 23:00, la Radio România Cultural.
Conferința de presă are loc miercuri, 9 iunie 2010, ora 11:00, la Teatrul Odeon, în prezența distribuției și a realizatorilor
Actor și regizor de teatru, scenarist de film și de televiziune, autor a cărui creație s-a impus ca una de referință pentru literatura și dramaturgia secolului 20 - stau dovadă importantele premii primite, de-ar fi să menționăm doar Premiul Nobel (2005) și Legiunea de onoare (2007; ''surprinzând toate fațetele spiritului uman, operele lui Pinter răspund aspirațiilor publicului francez'', afirma la decernare Dominique de Villepin, prim-ministrul de atunci al Franței) - piesele lui Harold Pinter sunt puțin jucate în România, iar opera nepublicată în volum. Sunt argumentele pentru care am considerat absolut necesar să aducem în atenția publicului nostru, ca și a oamenilor de teatru, premiera Aniversare.
Alegerea piesei a fost și opțiunea expresă a lui Alexandru Dabija pentru acest ultim text dramatic al lui Pinter, iar recenta sa revenire la T.N.R., după premiul UNITER, ediția 2009, pentru spectacolul radiofonic Ionesco - Cinci piese scurte, este dovada interesului regizorului pentru această formă teatrală.
Două mese într-un restaurant pretențios, acesta este cadrul în care se desfășoară spectacolul; două cupluri serbează, în familie, ''aniversarea perfectă'' a căsătoriei unuia dintre ele, iar un altul, în intimitate, își petrece ''o seară perfectă'' în oraș; comandă meniul, mănâncă, beau, se pilesc, își reproșează destule lucruri neplăcute, unele chiar mizerabile, se înjură cu plăcere și se pupă la fel. O situație pe care Harold Pinter o dezvoltă în ritmul alert al replicii, în sensul istoriei tensionate a relațiilor dintre personaje; un trecut a cărui imagine este subiectivă, un trecut care se reconstruiește în funcție de prezent. Resorturile memoriei sunt puse în raport direct cu forța limbajului de a le activa, motorul dinamicii acestui raport fiind prezența Chelnerului care intervine în punctele nodale; fabulațiile acestui personaj scapă celor trei unități aristotelice pe care se sprijină construcția piesei și fac loc misterului, trecutului inventat, parțial sau total, dar, sigur, pierdut și regretat.
Așa cum afirmă pertinent criticul de teatru Marian Popescu, în eseul radiofonic care prefațează spectacolul Aniversare, Harold Pinter face și în acest text dramatic exercițiul ''unui comic cu zimți care-ți dă fiori'' și care dezvăluie, fără menajamente, realități pe care nu vrem să le recunoștem, de cele mai multe ori. În dramele mărturisite ale eroilor, pe jumătate imaginate, pe jumătate estompate de nepăsarea dobândită odată cu banii, se insinuează absurdul unor existențe fără perspectivă spirituală, un absurd minuțios pus în pagină de Alexandru Dabija.
Crenguța Manea
distribuția:
Chelnerul - Marcel Iureș
Julie - Oana Ștefănescu
Prue - Oxana Moravec
Suki - Antoaneta Zaharia
Sonia - Dorina Lazăr
Lambert - Marius Stănescu
Matt - Răzvan Vasilescu
Russel - Ionel Mihăilescu
Richard - Vlad Ivanov
asistența tehnică: Dana Lupu și Robert Vasiliță
regia de studio: Milica Creiniceanu
regia muzicală: Patricia Prundea
regia tehnică: ing. Mirela Georgescu
redactor și coordonator de proiect: Crenguța Manea
o producție a T.N.R., martie 2010