Radio RomâniaRadio România Actualități
   

Arhiva : 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |

Expozitie

Marți, 12 Octombrie 2010 , ora 22.26
 

Expoziția "Reclama în tranziție. Între timid și provocator", dedicată publicității din România postcomunistă, va fi vernisată pe 12 octombrie, de la ora 18.00, la Institutul Cultural Român (ICR) din capitală, informează un comunicat.

Expoziția, deschisă până pe 20 octombrie, ilustrează evoluția publicității din România în primul deceniu postcomunist. Curatorii expoziției sunt Ucu Bodiceanu și Ancuța Lăcrimioara Chiș. Cei doi cercetători clujeni continuă, astfel, proiectul inițiat odată cu expoziția "De la sublim la ridicol. 70 de ani de reclamă în România", consacrată publicității românești de la sfârșitul Primului Război Mondial până la căderea regimului comunist, ce a fost găzduită de ICR în primăvara acestui an Demersul este motivat de credința curatorilor în relevanța sociologică a peisajului publicitar. "Prima decadă postdecembristă în care comunismul agonizant și capitalismul incipient conviețuiau liber consfințit poate fi cel mai bine ilustrată prin intermediul reclamei.

De la Partidul Unic la 62 de partide în 1990, de la căciulița miraculoasă care asigura liniștea românilor și oul afrodiziac, la aspiratorul bun la pat, alte și alte produse și servicii au îndreptat privirea oamenilor spre consumism. Reclame (la țigarete) care odată invadau spațiul public, țepe celebre în anii '90 (Caritas, medalioane în franzele, talismane și unguente miraculoase), dar și mari corporații care au făcut istoria reclamei profesioniste pot fi văzute într-o expoziție inedită care adună cele mai reprezentative imagini, dictonuri și simboluri care animau presa vremii", notează cei doi curatori. În această expoziție, se vor regăsi formulări devenite celebre ("Sindicate din toată țara! Atenție! Ofertă specială de Crăciun!", "Respectă-ți plăcerile!", "Se spune că în viață cele mai plăcute lucruri sunt fie ilegale, fie imorale, fie îngrașă"), un apel la igienă personală ("Zâmbetul lui o fascinează, modul lui de viață o impresionează, inteligența lui e seducătoare. Dar cine suportă mirosul de picioare?") și mari branduri internaționale de cosmetice, mașini sau alimente. "Îndemnuri mobilizatoare de a topi maculatura ceaușistă, reclama la verighete de aur în care cumpărătorii trebuiau să aducă dovada de la Starea Civilă că sunt programați la căsătorie, dar și emanciparea femeii prin Eu să cos și să calc- ne transpun fidel într-o Românie în care transformările și tatonările capitaliste se țin strâns legate de trecutul comunist", mai spun Ucu Bodiceanu și Ancuța Lăcrimioara Chis. Accesul publicului la expoziție va fi liber.

foto - romaniapozitiva.ro

Laura Mitran, MEDIAFAX
Copyright © 2000 - 2011 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro