Radio RomâniaRadio România Actualități
   

Arhiva : 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |

Paralele muzicale

Miercuri, 13 Octombrie 2010
 

Japonia și România: două culturi muzicale reprezentate de cei mai importanți artiști la Sala Palatului din București (20.10) și la Sala Thalia din Sibiu (23.10)

Eitetsu Hayashi, cel mai bun solist de tobe japoneze vine în România pentru a prezenta un concert de muzică clasică contemporană și un solo de Taiko. Artistul va fi acompaniat de Orchestra Filarmonicii “George Enescu” sub bagheta maestrului Horia Andreescu.

Concertele trasează o paralela între muzica tradițională românească și cea japoneză prin compoziții moderne japoneze scrise pentru instrumente tradiționale și lucrări de prestigiu ce prelucrează motive folclorice întâlnite pe teritoriul românesc.

Programul spectacolelor include "Concertul pentru tobe japoneze și Orchestră Hi-Ten-Yu", lucrare semnată de compozitorul Isao Matsushita în 1994 și Solo de Taiko, dar și compoziții ale unor muzicieni precum George Enescu - Rapsodia Română nr. 1 în La Major, Doru Popovici - Codex Caioni (fragmente), Ciprian Porumbescu - Balada, Béla Bartók - Șase Dansuri Românești, Tiberiu Olah - suita Mihai Viteazul (fragmente), Grigoraș Dinicu - Hora Staccato, lucrări programate pentru prima parte a reprezentației.

Serile “Marilor Întâlniri” încep cu cea mai cunoscută piesă orchestrală a lui George Enescu, Rapsodia Română nr. 1 în La Major, compusă pe când acesta avea 20 de ani. Inspirată din folclorul românesc, rapsodia împrumută teme din cântece populare românești cunoscute: “Am un leu și vreau să-l beu”, “Hora lui Dobrică”, “Mugur, mugurel”, “Ciobănașul”, “Hora morii”, “Sârba”, “Jumătatea de joc” și “Ciocârlia”. Caracterul efervescent și colorat al cântecelor populare se îmbină cu orchestrația spectaculoasă enesciană și dă naștere unui sunet expansiv de o bogată melodicitate. George Enescu, unul dintre cei mai importanti compozitori romani, a compus trei simfonii, o operă, numeroase lucrări pentru pian, violoncel și vioară, iar de-a lungul timpului i-a avut ca elevi pe violoniștii Christian Ferras, Ivry Gitlis, Arthur Grumiaux și Yehudi Menuhin.

În continuare, publicul prezent va asculta fragmente dintr-o selecție realizată de Doru Popovici din Codex Caioni, o culegere de cântece din Transilvania, descoperită în anul 1988 în zidul unei mănăstiri.  Culegerea a fost realizată de călugărul franciscan Ion Căianu în secolul al XVII-lea și cuprinde piese sacre, profane, savante și populare din toată Europa, cele 346 de lucrări oferind o imagine de ansamblu asupra muzicii prezente în Transilvania secolului șaptesprezece.

De-a lungul timpului Codex Caioni a fost sursă de inspirație pentru mulți compozitori ai secolului XX.   Doru Popovici a realizat o selecție din codice, pe principiul contrastului, al alternanței de mișcări dansante cu cele lente, cantabile. Doru Popovici este un compozitor a cărui creație cuprinde o arie largă de opere, de la simfonii la muzică de teatru, de operă, instrumentală, vocală și corală. Traseul creativ al lui Doru Popovici  trece prin perioade post impresioniste, dodecafonice și post bizantine, iar din această ultimă perioadă face parte și lucrarea Codex Caioni (1967).

Urmează celebra Baladă a lui Ciprian Porumbescu, unul dintre cei mai apreciați compozitori ai secolului XIX, a cărui creație include opere cu un profund caracter național.  Cea mai cunoscută lucrare a compozitorului, Balada pentru vioară și pian (1880), este o compoziție de factură romantică ce stilizează elemente ale doinei populare românești și romanței, nuanțele nostalgice și accentele de lumini și umbre, oferindu-i un profund lirism. Balada, interpretată de cele mai multe ori în versiunea sa simfonică, este prezentă în repertoriul multor artiști internaționali. De altfel, ea a fost făcută cunoscută Japoniei prin intermediul lui Atsuko Temma, una dintre personalitățile violonisticii din Japonia și din lume, iar lucrarea se află în continuare în repertoriul interpretei.

Programul include și Dansuri populare românești, lucrare a renumitului compozitor Béla Bartók , considerat unul dintre cei mai importanți muzicieni ai secolului XX. Stilul său este o sinteză de muzică folclorică, clasicism și modernism, fiind profund influențat de muzica populară din Ungaria și România. Béla Bartók a fost în mod special atras de muzica populară românească și de cea instrumentală în particular datorită diversității timbrului. Dansurile populare românești au la bază melodii transilvănene culese de Bartók de la țigani și țărani în timpului călătoriilor etnomuzicologice efectuate între 1910-1914.  Cele șase dansuri au fost inițial o suită scrisă pentru pian,  dar mai târziu Bartok le-a orchestrat pentru ansamblu.

Spectacolul prezintă și fragmente din Suita Mihai Viteazul, lucrare compusă de Tiberiu Olah pentru filmul cu același nume. Pentru Mihai Viteazul, filmul lui Sergiu Nicolaescu din 1970, Tiberiu Olah a compus una dintre cele mai spectaculoase coloane sonore ale cinematografiei românești. De-a lungul timpului extrase din această suită au fost introduse în repertoriul ansamblurilor simfonice, cum ar fi "Dans la Curtea Regală", "Răsună trompeții" și "Intrarea lui Mihai Viteazul în Albă Iulia".

Tiberiu Olah semnează coloanele sonore a șaptesprezece filme românești printre care "Mihai Viteazul", "Meandre", "Atunci i-am condamnat la moarte", "Nemuritorii", "Osânda", "Vlad Țepeș" și "Horea".

Prima parte a reprezentației se încheie cu Hora Stacatto, compoziție pentru vioară, renumită pentru virtuozitate și dificultate. Hora Stacatto, piesă pentru care Grigoraș Dinicu a devenit celebru, a fost scrisă pentru absolvirea Conservatorului din București, în 1906, și interpretată la ceremonie.  Grigoraș Dinicu este și cel care a popularizat Ciocârlia, piesă compusă de bunicul său, Angheluș Dinicu.

Piesa care i-a adus nemurirea este o lucrare de virtuozitate, cunoscută mai ales după aranjamentul realizat de Jascha Heifetz în 1932, fiind mai apoi aranjată și pentru trompetă, pian și pentru vioară și orchestră. Tehnica staccato presupune execuția cât mai multor sunete pe o singură mișcare de arcuș, de aici și nivelul ridicat de dificultate și interpretarea spiccato pe care unii violoniști o preferă pentru această lucrare.

După o scurtă pauză publicul va putea asculta concertul  principal al serii: „Hi-Ten-Yu - A Concerto for Japanese drum and Orchestra și un Solo de Taiko în interpretarea invitatului special Eitetsu Hayashi. „Titlul compoziției, format din trei semne chinezești, Hi-Ten-Yu (Zbor – Răi – Joacă), semnifică, metaforic, zborul către rai pentru joacă între stele. Urmând structura titlului lucrarea este divizată în trei părți și se dezvoltă dintr-un calm general către un dinamism viguros”, spune compozitorul, Isao Matshushita.

Instrumentul dominant al concertului, toba japoneza Wa-daiko, cântărește aproximativ 600 de kg și a fost adusă din Japonia  cu un transport special. “Un instrument obșinuit în ceremoniile festivalurilor din Japonia, Wa-daiko imită adeseori comuniunea raiului cu pământul. Puternicul sunet al acestei tobe ajunge până în Rai, se transformă într-o vibrație acustică și răsună asemenea unui tunet venit din abisul pământului. În timp ce energia pătrunzatoare a tobei reprezintă o lume, cealaltă îi solicită orchestrei un răspuns logic. Am încercat sa unific aceste lumi în toate mișcările concertului”, mărturisește compozitorul lucrării, Isao Matshushita.

Eitetsu Hayashi, solistul concertului Hi-Ten-Yu, este o legendă vie cu statut de vedetă în Japonia fiind considerat artistul care a revoluționat modul în care Taiko este interpretat. Parte a ceremoniilor budiste și shintoiste, Taiko a devenit un stil specific de percuție, renumit pentru reprezentațiile înălțătoare. Eitestu este un deschizător de drumuri atât pentru măiestria sa în Odaiko cât și datorită colaborărilor cu orchestre și coloanelor sonore compuse pentru filme.

Concertele vor avea loc la București, pe 20 octombrie, ora 19, la Sala Palatului și Sibiu, în 23 octombrie, ora 19, la Sala Thalia.

Un eveniment organizat de ARTmania Events cu sprijinul Ambasadei Japoniei din România, “Tokyo Metropolitan Government”, “Japan Foundation”, Consiliului Local Sibiu prin Primăria Municipiului Sibiu, Consiliului Județean Sibiu și în parteneriat cu Festivalul Internațional de Teatru Sibiu.

Parteneri: Lanțul Hotelier Continental Hotels prin Grand Hotel Continental București și Continental Forum Sibiu, Blackhawk Security, Printcenter.ro.

Parteneri media: Radio România Actualități, Radio România Cultural și Radio România Muzical, România Liberă, Jurnalul Național, Tribuna, 24-FUN, Observatorul Cultural, Turnul Sfatului, News Outdoor Romania, GQ, Glamour, Autoexpert, Zoom TV, Elevate, neogen.ro, muzicabuna.ro, iconcert.ro, radiolynx.ro, port.ro, artactmagazine.ro.

Prețul biletelor variază între 50 și 180 de lei. Biletele sunt disponibile în rețeaua magazinelor Diverta, Germanos, Cărturești, Humanitas, Domo, Orange, Vodafone și online, pe www.eventim.ro și www.myticket.ro
Copyright © 2000 - 2011 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro