Radio RomâniaRadio România Actualități
   

Arhiva : 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |

Vioara lui Enescu la Viena

Miercuri, 21 Septembrie 2011 , ora 19.00
 

Vioara lui Enescu la Viena

Horia Mihail și Gabriel Croitoru aduc vioara lui George Enescu la Viena în cadrul unui concert extraordinar în Haus der Musik, oferit de ICR la Viena în timpul Festivalului "George Enescu"

Data: 21 SEPTEMBRIE

Locul: Haus der Musik, Seilerstätte 30, A-1010 Wien

Ora de incepere: 19:00

La 130 de ani de la nașterea lui George Enescu, "Wunderkind"-ul de odinioară al Conservatorului Vienez, în plină desfășurare a ediției jubiliare de 20 de ani a Festivalului Enescu la București și în anulbicentenarului Franz Liszt, ICR Viena continuă seria de concerte Klein und fein, organizate în colaborare cu Haus der Musik din Viena, cu un eveniment special.

De această dată în centrul atenției se vor afla un instrument legendar, vioara Guarneri del Gesu - supranumită "Catedrala" - la care a cântat George Enescu și "Rapsodia română" a lui Franz Liszt, într-un exercițiu de măiestrie artistică și de memorie culturală comună.

Programul oferit de Horia Mihail (pian) și Gabriel Croitoru (vioară) aduce un omagiu suplimentar unui alt violonist ce a stâpânit o vioară Guarneri (așa-numita Kreisler Guarneriusdin 1707):vienezul Fritz Kreisler, probabil ultimul virtuoz-compozitor în tradiția lui Paganini.

Program:

Antonín Dvoűák Sonatina în sol minor

Cesar Franck Sonata în la major

Pauză (15 min)

Franz Liszt, Rapsodia Română (pian solo)

Fritz Kreisler Caprice Viennois

Liebesleid

Liebesfreud

Heinz Provost Souvenir de Vienne

Recitalul va fi prefațat de muzicologul și criticul muzical Oltea Șerban-Pârâu,redactorul-șef al postului public Radio România Cultural.

Un eveniment prezentat în parteneriat cu: Haus der Musik, Radio România Cultural și Asociația Culturală Ascendo

°°°

Giuseppe Guarneri del Gesù (1698 - 1744) este singurul lutier ale cărui instrumente rivalizează cu cele ale lui Antonio Stradivari. Instrumentele sale cunoscute astăzi, puține la număr (aproximativ 180) se disting printr-un sunet complex, tumultos, plin de bogăție și profunzime armonică, dar și printr-un finisaj ce îl depășește din punct de vedere artistic pe mai cunoscutul său rival Stradivari, care avea alt tip de genialitate. Violoniști celebrii ca Joseph Joachim, Eugène Ysaÿe, Fritz Kreisler, Jascha Heifetz, Isaac Stern, Leonid Kogan, Henryk Szeryng, Itzhak Perlman, Gidon Kremer, Pinchas Zukermanși nu în ultimul rând, George Enescuși-au încredințat măiestria acestor viori. Gabriel Croitoru se înscrie în acest șir din anul 2008, de când a câștigat dreptulde a folosi vioara cu "personalitate" istorică, ce i-a aparținut lui George Enescu și a fost construită în anul 1730 de Guarneri.

George Enescu studiază la Viena între anii 1888 - 1894 cu Ernst Ludwig (pian), Robert Fuchs (compoziție) și Joseph Hellmesberger jun. (vioară). Cel din urmă s-a ocupat în mod deosebit de el, găzduindu-l pe "micul său Paganini" în apartamentul său din Nibelungenstraße și plasându-l adesea în mijlocul orchestrei filarmonice a conservatorului în timpul repetițiilor pentru ca acesta să poată explora și asimila universul sonor al ansamblului din chiar centrul său. La doisprezece ani Enescu își încheie studiile în Austria și se desparte de Conservatorul din Viena după ce primește prestigioasa medalie de argint a Societății Prietenilor Muzicii. Nu înainte, însă, de a absolvi debutul său scenic 1892, în sala Bösendorfer, alături de profesorul său, Joseph Hellmesberger jun. și însoțit de criticile entuziaste ale presei vieneze.

Franz Liszt parcurgea acum 165 de ani un turneu triumfal în Țările Române (1846-1847) care avea să-l poarte în cele din urmă până la Kiew și Constantinopol și avea să să fie ultimul să turneu major. În cele 2 luni petrecute în Banat, Ardeal, Țara Românească și Moldova, Liszt a rămas impresionat de muzica populară româneasca. Rezultatul a fost o "Rapsodie" (Nr 20)ce avea la bază doinele, baladele, cântecele de petrecere și de jale cu care era întampinat prin locurile unde a poposit. Lucrarea a fost găsită la 85 de ani după nașterea ei de către compozitorul maghiar Béla Bartók pe un raft prăfuit al Muzeului Liszt de la Weimar. Iar acesta îi atrage atenția muzicologului român Octavian Beiu asupra descoperirii. Acesta din urmă începe apoi investigații atente pentru găsirea manuscrisului original și reușește să identifice compoziția de 25 de pagini - pe care o numește "Rapsodia română"- în arhiva Societății Prietenilor Muzicii de la Viena. Premiera a avut loc în 1931 la Ateneul Român din Bucuresti, în intepretarea pianistei Aurelia Cionca.

°°°

HORIA MIHAIL a debutat ca pianist încă la vârsta de 10 ani, în cadrul unui recital Haydn in Brașovul său natal. În calitate de solist a urcat de atunci pe scenele prestigioaselor orchestre din New York, Paris, Londra, Bruxelles, Sankt Petersburg, alături de nume mari, precum Roman Totenberg, Lory Wallfisch, Robert Merfeld, Peter Zazofsky, Andres Diaz și Nathaniel Rosen. Publicului vienez îi este cunoscut cel târziu de anul trecut - concertul său a vut loc tot în Haus der Musik, în cadrul festivalului "Round About Chopin" dedicat celor 200 de ani de la nașterea compozitorului Fryderyk Chopin. Horia Mihail este solist al Orchestrei Radio și al Filarmoniilor din Brașov (din 2002) și Pitești (din 2008). Împreună cu violonistul Alexandru Tomescu și vilooncelistul Răzvan Suma a fondat "Romanian Piano trio", cea mai de succes formație de muzică camerală din România.

GABRIEL CROITORU a absolvit cursurile Conservatorului bucureștean în 1987 și a participat de atunci la peste 1000 de concerte pe întregul mapamond, acompaniat de celebre orchestre, caLondon Royal Philharmonic Orchestra, Orchester Gewandhaus Leipzig sau Lucerne Festival Strings Chamber Orchestra. A colaborat cu dirijori ca Cem Mansur, Alan Tongue, Claude Bardon, Hiroaki Masuda, Paul Nadler, Michael Tabachnik, Jean Leber, Rudolf Baumgartner, Arturo Tamayo, Leopold Hager și Emmanuel Krivine. Croitoru este solist al Orchestrei Filarmonice "Paul Constantinescu" din Ploiești și prim-violonist al Cvartetului Transilvan al Filarmonicii de Stat Transilvania. În 2008 i s-a permis să folosească în concerte vioara lui George Enescu supranumită "Catedrala", executată în 1730 de maestrul Guarnieri.

OLTEA ȘERBAN-PÂRÂU este muzicolog și critic muzical, actualmente redactorul-șef al postului public Radio România Cultural. Este semnatara traducerii și a articolelor privind compozitorii români pentru Larousse - Dicționar de mari muzicieni, și responsabilă cu secțiunea muzicală a Dicționarului enciclopedic.

In foto - Horia Mihail și Gabriel Croitoru, (c) Virgil Oprina

Copyright © 2000 - 2011 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro