Radio RomâniaRadio România Actualități
   

Arhiva : 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |

Expozitie Tia Peltz

Joi, 17 Noiembrie 2011
 

MUZEUL NAȚIONAL AL LITERATURII ROMÂNE

vă invită

la vernisajul expoziției de grafică


Tia Peltz

Joi, 17 noiembrie 2011, ora 18.00

Rotonda Muzeului Național al Literaturii Române,

Bd. Dacia nr. 12


Participă: Silviu Angelescu, Pavel Șușară

Curator: Vlad Angelescu

Amfitrion: Lucian Chișu


Tia Peltz, astăzi


Prezența Tiei Peltz în spațiul public românesc, paradoxală și indecisă, seamănă surprinzător cu tipul de personalitate al artistei înseși. Vizibilă și discretă, mereu utilă, dar de multe ori trecută cu vederea, neobosită, asemenea unui lucrător în continuă competiție cu timpul și, poate, tocmai de aceea, privită superficial, ea a delegat posterității ceea ce, în afara oricări discuții, nici nu și-a propus și nici nu ar fi reușit să gestioneze ea însăși, adică locul artei sale în peisajul nostru cultural. Dar nici posteritatea imediată nu a fost mult mai eficientă, oscilînd, de multe ori grobian, între o suficientă privire de sus și o voracitate inexplicabilă, cîteodată la limita patetismului. Faptul că Tia Peltz a reusit, printr-o enormă capacitate de a face, de a crea, să sugereze o existență cvasiubicuă, a determinat, în peisajul amorf al consumatorului de imagine, dacă nu certitudinea, oricum senzația, că artista este mereu disponibilă și oricînd accesibilă, ceea ce a scăzut proporțional și atenția, și interesul real pentru lucrările sale. Pe de altă parte, natura ei singulară, acuitatea privirii, o putere unică de observație a peisajului uman, a mecanismelor sociale, a comportamentelor individuale și de grup, a psihologiei cotidiene și a bovarismelor de tot felul nu aveau cum să nu provoace și să nu atragă interesul acelorași privitori, dar, de data asta, altfel poziționați. Așezată astfel, între senzația de déjà vu și interogarea profundă și extinsă a mediului social, integrînd aici preponderent spațiul urban, prezența individuală și de grup, Tia Peltz a oferit posibilitatea unei lecturi dinamice, lăsînd privitorului opțiunea de a scana în grabă sau de a citi aprofundat și analitic ceea ce ea însăși a cercetat cu atîta minuție și dezinvoltură. Succesul ei, relativ tîrziu, dar cu atît mai solid și mai autentic, se sprijină pe depășirea a două prejudecăți ale privitorului, dar și pe identificarea a tot atîtea calități intrinseci ale propriei înseși.

Prima prejudecată este una, să-i zicem așa, de natură cognitivă, care privește propria noastră implicare în realitatea socială și umană pe care o analizează Tia Peltz, și anume prezumția că știm deja tot ceea ce ea ne supune privirii și, în concluzie, nu puteam avea surpriza unor noutăți, iar cea de-a doua se referă strict la limbaj, la expresie și la stilistică. Pornindu-se de la observația, altminteri corectă, că Tia Peltz a publicat o enormă cantitate de imagine în ziare și în reviste, unele explicit satirice, cum a fost Urzica, s-a instalat subliminal în conștiința publică ideea că avem de-a face cu un autor de caricaturi, multe dintre ele de moravuri sau de situație, ceea ce insinua prezumția efemerității, a minoratului și a unui anumit gen de frivolitate.

Odată depășite aceste prejudecăți de lectură, prin descărcarea privirii de memoria ei falsă, apar, cu o maximă evidență, realele calități ale artei Tiei Peltz, indiferent dacă ne referim la notațiile rapide, la observațiile spontane, sau la experiențele mai complexe, la compozițiile cu multe personaje, la monotipuri sau la uleiurile care marchează, evident, o altă zonă de cercetare. Prima dintre marile sale calități este una, dacă-i putem spune așa, de ordin general, una care nu privește strict artele plastice, dar fără de care nicio expresie nu se susține și nu poate fi validată, anume atitudinea față de existență, felul în care este înțeleasă și procesată realitatea, în toate dimensiunile ei. Deschderea artistei către lume, angajarea ei afectivă și morală în dinamica și în diversitatea vieții sînt, practic, inepuizabile, iar privirea ei și conștiința participării au ceva din lăcomia observației și din vocația spectacolului fabulos din proximitatea lui Caragiale. Numai că, spre deosebire de acesta, ea doar vede, participă și comunică, uimindu-se, oarecum copilăresc, fără nicio urmă de cinism și fără cea mai mică intenție punitivă, în rezumat, fără miză etică și fără dramatism. Universul său este mai curînd epic, un amestec de epopeic și grotesc, iar starea sa constantă este ludică și jubilatorie. Din acest tip de obseravție și de angajare în real decurge, cu un firesc desăvîrșit, cea de-a doua calitate majoră a artei sale, și anume abordarea și dinamica limbajului, forța expresivă și marca stilistică. Prin temperament, dar și prin gestul imediat, Tia Peltz este o natură expresionistă, volubilă și cu o permanentă voluptate a exagerării semnificative, a accentuării persuasive. Din pricina acestei relații mereu proaspete cu lumea din afară, desenele ei par de o spontaneitate nereprimată și realizate cu o viteză debordantă. Dacă nu ar exista variantele, reluările, analiza multiplă a anumitor subiecte, totul ar părea făcut mai curînd dintr-un reflex vital decît în spațiul unei deliberări culturale. Și, pînă la un punct, așa și este. Dar ceea ce se manifestă debordant, cu o enormă vitalitate, irepresibilă în fața oricărei încetineli dubitative, este gîndirea artistei, aceea care procesează instantaneu acuitatea privirii și îi imprimă gestului întreaga energie astfel economisită. Chiar și în reveniri, vitalitatea exprimării nu are nimic de suferit, iar voluptatea spontaneității rămîne întreagă. Dar ceea ce contează aici nu este timpul de execuție, ci coordonarea ireproșabilă a ideii cu gestul.

Înțelegerea artei și a lumii Tiei Peltz de aici ar trebui să pornească, iar faptul că prezența ei în spațiul public este din ce în ce mai solidă și mai coerentă dovedește fără dubii că procesul de recuperare a început și că posteritatea artistei intră acum într-o altă vîrstă.

Pavel Șușară

Copyright © 2000 - 2011 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro