Radio RomâniaRadio România Actualități
   

Arhiva : 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |

SurExpositions - MOB 2011

Miercuri, 23 Noiembrie 2011
 

SurExpositions - MOB 2011 se va derula între 10 și 30 noiembrie 2011. Institutul francez din Timișoara a dorit să încredințeze comisariatul acestei noi ediții, colectivului Encore Heureux, confruntând astfel privirea arhitectului cu fotografia contemporană

SUREXPOSITIONS - MOB
Frânturi de paradis

Întâlnirile internaționale de fotografie contemporană

de la Timișoara , a 7-a ediție

10 - 30 noiembrie 2011

Muzeul de Artă

CURATOR

Collectif ENCORE HEUREUX (FR)

ARTIȘTII
Loredana Brumă (RO)

Cindy Lelu (FR)

Magali PAULIN (FR)

Ștefan TUCHILĂ (RO)

Intrarea liberă la toate evenimentele

Frânturi de paradis este titlul acestei a șaptea ediții a SurExpositions, care reunește patru tineri fotografi: Cindy Lelu și Magali Paulin reprezentând Franța, Loredana Brumă și Ștefan Tuchilă reprezentând România.

Pentru această expoziție, propunem o regulă comună de joc și o întrebare deschisă. Descoperind orașul pentru prima oară, fotografii ne oferă rezultatul investigațiilor lor prospective, fructul rătăcirilor voluntare în căutarea de indicii și imagini pe post de răspuns.

Cum ne raportăm ideii de paradis astăzi, aici, în România, la Timișoara? Există paradis în grădini, în curți, în spatele ferestrelor? Este paradisul un vis urmărit, un ideal de cucerit sau este o idee prea veche pentru a se materializa în locuri construite? Putem, în câteva zile, cu o privire exterioară asemenea exploratorului urban, să adunăm fragmente sau să culegem câteva frânturi de paradis?

Ca la începutul unui inventar pe care îl știm incomplet din capul locului, această expoziție este ca un exercițiu de a împărtăși, o formă de antrenament care presupune că dacă paradisul ar avea o origine, aceasta s-ar afla probabil în privirea celor care observă orașul și locuitorii săi.


Comisarii expoziției: Collectif Encore Heureux

Colectivul de arhitecți ENCORE HEUREUX din Paris a fost creat în 2001 de Nicolas Delon și Julien Choppin și este axat pe dezvoltarea unor proiecte atipice, inovante și critice totodată. Cei doi doresc să iasă din tipare pentru a reinventa arhitectura, și de ce nu, pentru a o îmbunătăți.

Situați la granița dintre artă, arhitectură și design, atitudinea pe care o revendică este generalistă, axată pe dorința de a inventa noi utilizări, de a spori confortul prin trezirea uimirii. Pentru ei, strategii pentru a imagina proiecte sunt: profitarea de oportunități, inventarea de pretexte și remarcarea situațiilor. În 2011 ENCORE HEUREUX a creat pe Sena, la Paris, "Petit-bain", o instalație culturală plutitoare.

ARTIȘTII INVITAȚI

Loredana Brumă

Arhitect diplomat al Universității de Arhitectură și Urbanism "Ion Mincu" din București, Loredana Brumă urmează în prezent cursurile unui program de specializare în arhitectura și patrimoniul secolului XX, în cadrul ENSA Paris-Belleville.

În 2006, la 22 de ani, a inițiat primul proiect românesc de documentare și fotografie de arhitectură bazat pe voluntariat, Case Care Plâng. Acestei inițiative i-au urmat numeroase colaborări cu instituții și organizații de profil, pentru promovarea patrimoniului arhitectural românesc în rândul publicului larg, printre cele mai importante numărându-se proiectul "Bucarest, la mal aimée", realizat în parteneriat cu Ambasada Franței în România, Institutul Francez București și Ministerul Culturii.

În 2007, a început colaborarea cu Igloo media, unde este și în prezent editor și fotograf.

Cindy Lelu

Este originară din Pas de Calais, este născută în 1985, iar după 5 ani de arte plastice la Universitatea Lille 3, unde obține un master cu o lucrare asupra morfosintaxei peisajelor postindustriale, este proaspăt absolventă a Școlii Naționale Superioare de Fotografie din Arles (École Nationale Supérieure de la Photographie d'Arles).

Adeptă a rătăcirii, Cindy Lelu dezvoltă un proiect personal asupra peisajelor în mutație, parcurgând orașele și interstițiile peisajelor cu pasul și cu privirea. Demersul său fotografic se situează la jumătatea drumului între documentar și "travail de mémoire" (lucru cu memoria, în sens social) și se caracterizează prin neutralitate și serialitate. Moștenirea artei conceptuale și a land art-ului se regăsesc adesea în munca sa.

MAGALI PAULIN

Născută în 1986, Magali Paulin a studiat la Universitatea Picardie Jules Verne din Amiens, secția Arte plastice. Prin lucrarea sa de licență, "L'enfance obscure dans l'art contemporain" (Copilăria obscură în arta contemporană), coordonată de Paul Ardenne, Magali Paulin propune o reflecție asupra unei anumite metamorfoze a practicilor artistice contemporane. În paralel, practica sa fotografică o determină să se înscrie în 2008 la École Nationale Supérieure de la Photographie d'Arles (Școala Națională Superioară de Fotografie din Arles). De atunci, reflecția sa fotografică se articulează în jurul modalității de plasare a corpului într-o imagine. Interacțiunea dintre corpul care încearcă să dobândească o dimensiune plastică și un spațiu, devenit linii și perspective, devine baza muncii sale pe parcursul acestor trei ani la Arles. O muncă ce își va căuta răspunsuri atât în fotografie cât și în alte medii precum sculptura, performance-ul, coregrafia. A absolvit în 2011, cu seria Postures (Posturi). Lucrarea sa a fost proiectată în iulie 2011, în timpul festivalului Voies Off de la Arles.


ȘTEFAN TUCHILĂ

Arhitect și fotograf de origine română, Ștefan Tuchilă trăiește și lucrează la Paris din 2004. A început să utilizeze fotografia ca instrument de lucru în timpul studiilor sale în arhitectură. Din anul 2003 lucrează ca fotograf de arhitectură și colaborează mai ales cu revista Arhitectura / Zeppelin. În acești ultimi ani și-a orientat munca de cercetare personală spre viața urbană, în special asupra schimbării radicale a Bucureștiului. Capitala României inspiră mai multe expoziții și proiecte, deopotrivă individuale sau colective, precum "Nu" (București, 2008), "L'esthétique de la contradiction" (Luxemburg, 2009), "Re-mix" (Veneția, Basel, București 2006-2008, Pavilionul României pentru Bienala de la Veneția), "3X Bucarest" (Zurich, 2010) etc. Cele mai recente proiecte ale sale urmăresc evoluția turnurilor în București precum și dezvoltarea Chinei, preponderent printr-o serie de articole scrise în 2009 - 2010.

ConCEPTUL


Institutul francez din Timișoara a inaugurat în 2005 prima ediție a Întâlnirilor Internaționale de Fotografie Contemporană de la Timișoara, sub numele SurExpositions.

SurExpositions pune sub semnul întrebării statutul și funcția imaginilor în societatea noastră si se interoghează cu privire la valorile transmise de fotografie. O dată expusă, imaginea își pierde ea culorile, sensul și însăși rațiunea de a fi? Nu devine ea un simbol încărcat de stereotipuri?

Obiectivul acestor întâlniri este de a pune în dialog diferitele domenii ale fotografiei, de a participa la repunerea în discuție a frontierelor intelectuale și artistice ale fotografiei contemporane (fie ea documentară, de presă sau artistică), de a impulsiona întâlniri profesionale și de a propune expoziții destinate publicului larg.

MOB


Experimentând noile practici urbane, MOB încurajează practicile artistice emergente legate de tehnologiile mobile fără fir.

La răscrucea creației, a educației artistice și a sensibilizării la tehnologii, proiectul prezintă o perspectivă nouă și sensibilă asupra a 5 orașe europene, invitând artiștii și locuitorii să exploreze noile realități și mutații urbane.

Cele 3 obiective principale ale proiectului sunt:

- să contribuie la definirea sensibilă și multilaterală a spațiului urban din mai multe orașe din Europa,

- să încurajeze locuitorii să-și însușească noile tehnologii ca mijloace de expresie și de schimb,

- să promoveze noile forme de creație legate de actualele practici culturale.

MOB are vocația de a permite punerea în funcțiune a unei rețele tematice europene consacrate relațiilor între creația artistică, tehnologiile mobile și spațiul urban din Europa. Activitățile acestui proiect sunt organizate la Barcelona, Paris, Praga, Timișoara și Varșovia.

MOB pune în mișcare un program de rezidențe pentru artiști, workshop-uri, conferințe, evenimente artistice, concursuri de filme realizate cu ajutorul telefonului mobil și sfârșește prin realizarea unei colecții de filme dedicate orașelor europene, realizate cu telefonul mobil.

Îndreptându-și atenția asupra mutațiilor orașelor din Europa, proiectul MOB pune în discuție probleme legate de mobilitate, studiază realitățile urbane a mai multor orașe din Europa și încurajează o abordare artistică a tehnologiilor mobile fără fir.

Proiect de cooperare europeană, MOB se bucură de sprijinul Comisiei Europene în cadrul programului "Cultura" și a apărut în urma colaborării a 5 organizații culturale angajate în susținerea noilor forme de creație artistică, manifestând o reflecție critică asupra spațiului urban din Europa: Dédale/SmartCity din Paris (Franța), Makata/Festival Moving Closer din Varșovia (Polonia), CIANT/Festival Enter din Praga (Republica Cehă), Hangar din Barcelona (Spania) și Institutul francez din Timișoara /SurExpositions (România):

Dédale | SmartCity | Paris | Franța www.dedale.info | www.smartcity.fr

Cea care coordonează proiectul este o platformă de cercetare și de producție consacrată culturii, noilor tehnologii și inovației sociale în Europa. Datorită festivalului internațional Emergences și a proiectului Dédale Art Lab (D-Lab), aceasta posedă o expertiză pe tema sprijinirii artistice a formelor emergente. Ea este interesată în mod particular de inovație și de noile practici în domenii în continuă transformare precum urbanismul, media, creația artistică, patrimoniul cultural, mediul sau educația. Dédale are o experiență importantă în gestiunea proiectului european (initiative e-learning, e-Ten, eContent plus, PCRD ...).

Dédale organizează un program european de cercetare și de experimentare artistică și urbană SmartCity pe tema orașului creativ și durabil.

CIANT | Festival Enter |Praga | Republica Cehă www.ciant.cz

Le Centre International pour l'Art et les Nouvelles Technologies (CIANT) (Centrul Internațional pentru Artă și Noi tehnologii) este o organizație specializată în domeniul artelor, științelor și a noilor tehnologii. Laborator artistic, galerie, centru de formare, producător de evenimente artistice și culturale, de proiecte de cooperare interdiscipliare, CIANT organizează, de asemenea, festivalul ENTER, vitrină internațională a proiectelor creative situate la conflueța artei, a științei și a tehnologiei. În 2011, cea de -a cincia ediție a festivalului va aborda în particular tema mobilității.

Hangar | Barcelona | Spania www.hangar.org

Hangar este un centru de creație artistică situat în cartierul Poblenou în Barcelona. Centrul, situat într-un imobil industrial renovat, acoperind 1800 m2, este un loc multifuncțional al cărui scop este de a susține noile genrații de artiști, independent de mijloacele pe care le utilizează. Astfel, centrul oferă artiștilor locali spații de închiriat la prețuri convenabile, acces la echipamente, la programe și la tehnicieni specializați în domeniul creației și al tehnologiilor numerice. Finalmente, Hangar organizează schimburi internaționale și rezidențe artistice.

Makata | Festival Moving Closer |Varșovia | Polonia www.movingcloser.com.pl

Makata este o asociație a cărei misiune este integrarea europeană prin artă. Asociația stabilește astfel relații între Polonia și celelalte țări europene, organizând schimbul de proiecte culturale precum festivaluri, workshop-uri, expoziții, proiecte artistice internaționale și interculturale. Makata susține și promovează tinerii artiști și arta independentă, și încurajează participarea la viața culturală a persoanelor excluse, handicapate, bolnave. Makata organizează festivalul Moving Closer, festival foarte îndrăgit pe plan local și cu deschidere către creația internațională.

Institutul francez din Timișoara | SurExpositions | România www.ccftimisoara.ro

Încă de la înființarea sa, din 1992 Institutul francez din Timișoara promovează și sprijină tânăra creație contemporană, fiind activ în viața socio-culturală a orașului, și dezvoltă tematici urbane legate de cartierele specifice din Timișoara. în România MOB se înscrie în cadrul SurExpositions - întâlnirile internaționale de fotografie contemporană de la Timișoara, manifestare interdisciplinară care promovează noile forme artistice de expresie și vine în întâmpinarea artiștilor din domeniul vizual.

eDIȚII ANTERIOARE SUREXPOSITIONS


2005 > Între evoluție si revoluție

Societățile Europei Centrale si Orientale au cunoscut în ultimii cincizeci de ani schimbări considerabile. Era important ca acestă evoluție să fie făcută vizibilă. În cazul acesta, cugetarea asupra imaginilor din timpul revoluțiilor din Europa Centrală implica în egală măsură o cugetare asupra conceptului însuși de revoluție: cum și de ce imaginile asupra acestor evenimente au contribuit la desemnarea lor ca "Revoluții"? Tema era în întregime apropriată orașului Timișoara, a cărui imagine a rămas strâns legată de cele difuzate în presa din decembrie 1989, simboluri ale manipulării prin imagine și a pericolului pe care îl pot provoca imaginile documentare.

Artiști selecționați:

Gilles Saussier - Artist francez în stagiu - fotograf al agenției gamma la Timișoara în decembrie

Cosmin Bumbuț - Membru fondator al grupului 7zile - premiul pentru cea mai bună carte de artă a anului, 2003, cu "Transit", publicată la Humanitas

Răzvan Jigorea - Tânăr fotograf din Timișoara, membru fondator al grupului "Quad group" și al forumului de critică fotografică Punctum

Andrei Pandele - Muncă asupra reintroducerii banalității omului în evenimentul istoric

Adrian Pîclișan - Fotograf de presă pentru Mediafax

Gardi Balazs - Privire în același timp artistică și sociologică asupra spațiului urban și a locuitorilor săi

Răzvan Ion - Curatorul expoziției și scriitor - co-editor/fondator al revistei de artă contemporană ArtPhoto

► Expoziția AFP: "4 Revoluții"

2006 > Pasaje: între excepție și regulă

Ediția din 2006 s-a axat pe procesul însuși de creație fotografică, interogând modalitatea prin care fotografia, jonglând cu propriile coduri de reprezentare, permite conceperea lumii și a fotografiei înseși. In acest context, era vorba de limitele fotografiei și de specificitatea acesteia.

Această ediție s-a construit în jurul unei axe franco-germane puternice și acesta a fost momentul în care cele două centre culturale din Timișoara, francez și german, și-au început strânsa colaborare. În afară de fotografii francezi și români, cinci conferențiari francezi și șase conferențiari români, precum și un fotograf și o participantă germană au fost prezenți.

Artiști selecționați:

► Evgen Bavcar - fotograf nevăzător, dezvoltă ideea că simțul nu este dat doar de experiențele vizuale dar și de acelea invizibile ochiului

► Cosmin Bumbuț - fotograf de modă și de publicitate, fondatorul grupului 7zile

► Stéphane Diremszian - tânăr fotograf francez care lucrează cu o tehnică de supraimprimare

► Xavier Lucchesi - fotoplastician care lucrează cu tehnici de radiologie

► Beatrice Minda - artist care a fotografiat interioarele românești în Franța ți în România

► Denis Protéor- fotograf care se desemnează investigator și care vede mediile artistice ca pe "fluvii ale spiritului care s-au solidificat"

► Selecție AFP

► Omagiu lui Cartier-Bresson

2007 > Identități individuale / Identități colective

Ediția din 2007 a SurExpositions s-a articulat în jurul temei Identităților, temă care s-a impus în special în contextul aderării României la Uniunea Europeană.

Artiști selecționați:

IN

► Peter Jacobi (DE): Apel pentru salvarea ansamblurilor cu bisericile fortificate ale sașilor din Transilvania

► Bruno Cogez (FR): Les Français du Banat, En Quête de Mémoire/ Francezii din Banat, În căutarea Memoriei

► Jozsef Bartha (RO): Doubled images /Imagini dublate

► Luchezar Boyadjiev (BG): 5 views to Mecca/5 priviri către Mecca

► Alexandra Croitoru (RO): Female Stereotype, 2002/ Stereotipuri feminine, 2002

► Uros Djuric (SRB): God Loves the Dreams of Serbian artists /Dumnezeu iubește visele artiștilor sârbi

► Teodor Graur (RO): Românii și UE

► Nicu Ilfoveanu (RO): Domestic Photos /Fotografii de casă

► Peter Jacobi (DE): Frumoasele straie țărănești ale doamnelor de la oraș

► Gergely Laszlo et Peter Rakosi (HU): Kempelen Roundtrip/ Călătoria lui Kempelen

► Olivia Mihălțianu (RO): Olivia_Search / Persona

► Slimane Raïs (FR): Istoria fără sfârșit

► Ron Sluik (NL/MD): Iu, iu, iu, moi, moi, moi.

OFF

► Verena Chomet-Durin (FR): Les Coquetteries

► Eliodor Moldovan (RO): Statele Unite au decis menținerea trupelor

► Eugen Savinescu (RO): Portrete (Portrait)

► Marina Albu (RO): What's in your bags - what's in your life?

► Lucian Enăsoni (RO): Omul mașină, Captivii

► Stephan Rambacher (DE): Mozambic

► Guillaume Robert (FR): Traditions en construction

2008 > Imagini ale frontierelor și frontiere ale imaginilor

Frontierele, "parte dintr-un teritoriu plasat la extremitatea acestui teritoriu și la graniță cu altul" (definiție din Littré) se regăsesc de asemenea și în fotografie.

Timișoara poartă o relație aparte cu frontierele: frontiere militare ale Imperiului Austriac din secolul XIV, astăzi loc de multiculturalitate prin excelență, loc multietnic, aflat mereu la graniță. Dar dincolo de aceste frontiere geografice, era vorba despre frontierele fotografiei-însele: până unde poate merge imaginea pentru a-și atinge propriile granițe?

Curatorul expoziției: Oana Tănase (muzeograf la Muzeul Național de Artă Contemporană de la București), din România, și Carine Le Malet (responsabilă cu programarea artistică la Cube, Paris), din Franța.

Artiști selecționați:

IN :

► Marc BARUTH (DE) - The Prodigal Son

► LIONEL BAYOL-THEMINES (FR) - Landscape Invasion

► Șerban BONCIOCAT (RO) - Archaeological

► MIHAI GRECU (RO) - Iridium

► Dagmar KELLER & Martin WITTWER (DE) - Say Hello to Peace and Tranquility / What you want to see

► Romain OSI (FR) - Utopies

OFF : (artiști de la Universitatea de Arte Plastice din București)

► Michèle BRESSAN, Where I Belong (+ 1 photo)

► Premiu SupraExpuneri 2008 la secțiunea tânăra creație de fotografie contemporană

► Crina CRANTA, Mutații vizuale

► Ioana NOVEANU, From nowhere, now here

2009 > Greutatea superficialului, ușurința gravitației

A propune, a inventa, a imagina noi perspective, a deschide cu inteligență și emoție alte căi cu umor și ironie. Cuvânt cheie: o estetică deplasată fără deziluzie și fără aroganță.

Curatoarea expoziției: Anne-Karine Perret,

Directoare/fondatoare a Espace 29 la Bordeaux.

Artiști selecționați:

► Cristian Crisbășan :(RO) - The Emoticon Woman

► Lukasz Panko (PL) - Rebusiki

► Charlie Devier (FR) - CharlieWilliam

► Hervé Samzun (FR) - Eye; William William

► William Acin (FR) - Votat; Shatzi; CharlieWilliam; William William

2010 > Când fotografia se situează la margine

Parcursul artistic propus prin fotografiile prezente în expoziție este un elogiu adus încetinelii, încetineala privirii asupra acestor opere care ne invită să cunoaștem mai bine lumea, să ne proiectăm în viitor sprijinindu-ne pe experiența celor trăite și a trecutului.

Curatorul expoziției: William Saadé

Artiști selecționați:

► Mirela Popa (RO)

► Aurélia Frey (FR)

► Didier Courbot (FR)

► Gael Polin (FR)

► Mathias Bruggmann (SH)

Copyright © 2000 - 2011 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro