Radio RomâniaRadio România Actualități
   

Arhiva : 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |

Concert OCR

Miercuri, 4 Aprilie 2012 , ora 19.00
 

Miercuri, 4 aprilie 2012, ora 19.00 Orchestra de Cameră Radio vă invită la un concert simfonic ce îl va avea ca invitat pe dirijorul german Ralf Sochaczewsky, care a mai fost prezent în studioul Mihail Jora cu ocazia Festivalului Internațional de Chitară de anul trecut. Solistul concertului va fi violonistul Alexandru Tomescu.

În program figurează două dintre concertele compuse de Unico Wilhelm von Wassener, diplomat și compozitor olandez (1692 - 1766): Concerto armonico nr.1 în sol major și Concerto armonico nr. 5 în si bemol major. Fiind nobil, von Wassener nu a publicat aceste lucrări sub propriul nume, de aceea ele au fost pentru mult timp atribuite altor compozitori - Carlo Ricciotti sau Pergolesi - până când în anii 1979-1980 au fost descoperite manuscrisele numite "Concerti armonici" în arhivele castelului în care se născuse von Wassener, cu o notă semnată de el, în care precizează că aceste compoziții îi aparțin.

Alexandru Tomescu va interpreta, alături de Orchestra de Cameră Radio, două concerte de J. S. Bach: Concertul nr. 1 în la minor pentru vioară și orchestră BWV 1041 și Concertul nr. 2 mi major pentru vioară și orchestră BWV 1042, iar în încheierea programului vom audia Suita Pulcinella de I. Stravinsky.

Bilete se pot procura prin Eventim, la Casa de bilete a Sălii Radio, magazinele Germanos, Vodafone, librăriile Cărturești, Humanitas și online pe www.eventim.ro.

Ralf Sochaczewsky a primit primele lecții de dirijat în Berlin, orașul său natal, la Universitatea de Arte, fiind îndrumat de profesorii Marc Piollet și Christian Grube. În paralel a studiat vioara barocă la clasa profesoarei Irmgard Huntgeburth. Mai târziu a devenit student la Universitatea de muzică "Hanns Eisler", unde a frecventat cursul de dirijat-orchestră al Prof. Rolf Reuter și cel de dirijat-cor al Prof. J-P Weigel. În perioada 2003-2005 a luat parte la programul pentru tinerii dirijori subvenționat de Consiliul muzical german și a putut participa la cursurile de măiestrie susținute de Gabriel Fels, W. D. Hausschild, Georg Fritsch și alții. Până în prezent Ralf Sochaczewsky a dirijat orchestrele London Philharmonic, Konzerthaus, orchestra Comediei Muzicale Leipzig, Brandenburger Sinfoniker, Orchestra de Cameră a Filarmonicii din Minsk - ansamblu cu care are o relație susținută de colaborare. Din stagiunea 2008-2009 a devenit dirijor-asistent al lui Vladimir Jurowski la pupitrul celebrei orchestre London Philharmonic și după debutul de succes din luna iunie 2009 a fost reinvitat pentru un alt concert în mai 2010, la Royal Festival Hall. În vara anului 2008 în aceeași formulă a fost dirijor-asistent la Festivalul de Operă de la Glyndebourne pentru producția "Despre dragoste și alți demoni" de P. Eötvös iar în 2010 la producția cu opera Rake's Progress de I. Stravinsky. În septembrie și octombrie 2010, Ralf Sochaczewsky a dirijat opera "Despre dragoste și alți demoni" în producția Operei Naționale a Rhinului de la Strasburg și Mulhouse. În vara anului 2009 a dirijat opera Don Giovanni de Mozart la Festivalul Oper oder Spree. Începuturile dirijorale ale lui Ralf Sochaczewsky sunt legate de conducerea diferitelor ansambluri corale, activitate care l-a pus în legătură directă cu artiștii lirici și repertoriul de gen. În stagiunea 2003-2004 a fost dirijor-asistent la diferite coruri radio din Olanda. De atunci a dirijat Corul de cameră Rias, Corul Radio Berlin, Corul Radio France, Corul Ernst Senff, Cappella Amsterdam și Corul Filamonicii din Praga. Cu corala Capella Cracoviensis are o colaborare constantă. Corurile berlineze Cantus Domus și Ensemberlino Vocale sunt ansamburile pe care le-a pregătit și care au câștigat Concursul Coral de la Berlin. Pe lângă acestea, Ralf Sochaczewsky a păstrat un viu interes pentru interpretarea în manieră istorică, astfel că nu a părăsit vioara barocă ci a continuat să studieze cu Werner Erhardt și Joshua Rifkin. Ca violonist baroc și violist, a cântat în ansambluri cum sunt Baroc Dresda Orchestra, Capela Batsdorfer sau Ansamblul Sans-Souci Berlin.


Un om. O vioară. Aceste două coordonate sunt suficiente pentru a crea un Univers. Iar când omul este Alexandru Tomescu, iar vioara este un Stradivarius, se naște un Univers locuit de creaturi sonore fascinante care se desprind din culoare și densitate sonoră, toate menite să subjuge publicul aflat în sală. Alexandru Tomescu a dovedit că poate îmblânzi orice formă de muzică, mai ales după proiectul "Paganini - înger sau demon", care a marcat un hotar în cariera lui. A fost momentul în care violonistul și-a regândit identitatea și care marchează o cotitură radicală în drumul pe care Alexandru Tomescu a pornit acum câțiva ani, acela spre schimbarea percepției existente în România asupra muzicii clasice. Într-adevăr, de când a revenit în țară, după studii în Elveția cu Tibor Varga și Statele Unite ale Americii cu Eduard Schmieder, Alexandru a dorit să demonstreze că muzica clasică este o fereastră spre armonia cu sine și cu celălalt, o lume deschisă tuturor și că fiecare merită șansa de a o explora.

După o mai mult decât fructuoasă carieră realizată în Europa și în lume, presărată cu succese în săli precum Théâtre des Champs Elysées - Paris, Carnegie Hall - New York sau Metropolitan Arts Centre - Tokio, sub bagheta unor Maeștri precum Valery Gergiev, Kurt Masur sau Christoph Eschenbach, Alexandru a revenit în România, unde s-a implicat în organizarea unor turnee naționale de muzică clasică, realizate exclusiv din fonduri private. A înțeles că neconvenționalul, ca îmbinare între profesionalism și inovație este cheia pentru a atinge publicul larg, drept pentru care a devenit protagonistul unor evenimente-pilot în lumea muzicală românească: a cântat pe Stradivarius într-o stație de metrou, pentru a dovedi că există o însemnată receptivitate pentru muzica de calitate; a cântat într-o pădure pentru a milita împotriva exploatării iraționale a domeniului forestier. A cântat în fața unei case în ruine, pentru a stopa distrugerea clădirilor aflate în Patrimoniul Național. A cântat cu scopul adunării de fonduri pentru Asociația Nevăzătorilor din România sau pentru protezarea auditivă a copiilor cu deficiențe de auz. Este printre primii artiști care și-a făcut o misiune clară din a purta mesajul muzicii clasice în orașe românești în care nu există filarmonici. Este suficient ca numele său să apară pe un afiș pentru ca biletele să se epuizeze cu zile întregi înainte de evenimentul respectiv. Alexandru Tomescu nu se rezumă doar la a cânta în fața publicului său, ci cultivă un dialog intens cu acesta, fie de pe scenă, explicând ce cântă, fie prin interviurile pe care le acordă la televiziunile și radiourile de specialitate și nu numai. Fie că vocea se aude la Radio România Muzical sau la Radio Guerrilla, fie că vorbele sale sunt tipărite în Dilema Veche sau în revista Viva!, el explică ce înseamnă să fii artist în România secolului XXI, ce surse îi hrănesc inspirația și de ce muzica clasică merită o șansă.

Angajamentul pe care și l-a asumat în momentul în care a primit vioara Stradivarius Elder-Voicu, în 2007 a fost acela de a familiariza un număr cât mai mare de români cu sunetul splendidului instrument. După o serie aproape neîntreruptă de concerte desfășurate în România și în lume, numele violonistului și al viorii sale au devenit sinonime perfecte.

În încheiere - un citat relevant, care deși se referă la un singur concert pe care Alexandru Tomescu l-a susținut în Noua Zeelandă, poate fi extins la întreaga sa carieră: "Alexandru Tomescu scoate o muzică nemaipomenită din Capriciile de Paganini, evidențiind contraste, lăsând fiecare frază să trăiască și să respire. M-am așteptat la o seară cu șampanie spumoasă, însă Alexandru Tomescu a servit whiskey". (David Larsen - Metro Magazine, Noua Zeelandă).
Copyright © 2000 - 2011 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro