Concert OCR
Miercuri, 13 iunie 2012, ora 19.00 va avea loc închiderea stagiunii 2011-2012 a Orchestrei de Cameră Radio, cu un concert vocal-simfonic ce va prezenta publicului o capodoperă inegalabilă: oratoriul Mesia de Georg Friedrich Händel. Lucrarea, compusă în 1741, a fost interpretată în premieră la Dublin un an mai târziu, cu anumite modificări, și rămâne până astăzi un reper al acestui gen muzical.
La pupitrul dirijoral se va afla Neil Thomson, unul dintre cei mai cunoscuți și respectați dirijori englezi. Soliștii concertului sunt Adela Zaharia (soprană), Mihaela Ișpan (mezzosoprană), Bogdan Mihai (tenor) și Zoltán Nagy (bas). Participă Corul Academic Radio, condus de Dan Mihai Goia.
Bilete se pot procura prin Eventim, la Casa de bilete a Sălii Radio, magazinele Germanos, Vodafone, librăriile Cărturești, Humanitas și online pe www.eventim.ro.
Tânăra soprană Adela Zaharia a colaborat cu Filarmonica "Transilavania" Cluj-Napoca, Filarmonica "Banatul" Timișoara, Filarmonica "Moldova" Iași, Filarmonica Tg. Mureș, Filarmonica de Stat Arad în diverse concerte vocal-simfonice și a fost invitată să cânte în spectacolele: La Bohème de G. Puccini (Musetta), Don Pasquale de G. Donizetti (Norina) și Rigoletto de G.Verdi (Gilda) la Opera Română Cluj-Napoca; Il matrimonio segreto de D. Cimarosa la Opera Maghiară Cluj-Napoca; Die Zauberflöte de W.A. Mozart la Timișoara, Oradea, Cluj Napoca. Soprana Adela Zaharia a susținut diferite recitaluri: la Festivalul de Lied Românesc - Brașov, la Filarmonica Râmnicu-Vâlcea, la Academia de Muzică "Gh. Dima" Cluj-Napoca. De asemenea a fost invitată la concertul în aer liber de la Brăila, august 2010; la Gala de operă a festivalului Viva Vox- Cluj-Napoca, mai 2010 și la Concert de lied modern în cadrul festivalului „Cluj modern” – Cluj-Napoca, aprilie 2011. Până acum a fost invitată în străinătate pentru a interpreta rolul Micaela din opera Carmen de G. Bizet la Haifa, Israel (octombrie 2011) și pentru un concert de arii din opere la Stockach - Germania (decembrie 2010). În perioada 2012 – 2014, soprana Adela Zaharia va face parte din ansamblul Komische Oper Berlin.
Solistă a Operei Naționale București, Mihaela Ispan este absolventă a Academiei de muzică Gheorghe Dima - Facultatea de Canto și Artă Scenică din Cluj-Napoca la clasa profesorilor Alexandru Fărcaș și Ramona Eremia. În paralel a studiat cu Niculina Mirea. Studiile post-universitare le-a făcut în cadrul aceleiași instituții, specializarea „Stilistica interpretării vocale”. Debutul său (2004) a avut loc pe scena Operei Naționale Cluj cu rolul Rosina din Bărbierul din Sevilla de G. Rossini și a fost urmat pe aceeași scenă de alte roluri. Prima sa apariție (iunie 2006) pe scena Operei Naționale București a fost tot în rolul Rosinei din Bărbierul din Sevilla de G. Rossini și a avut ca rezultat angajarea sa imediată în această companie. În stagiunea 2006-2007 Mihaela Ispan a debutat și la Opera Națională din Timișoara cu rolul Fenena din Nabucco de G. Verdi. Pe parcursul stagiunii 2007-2008 mezzosoprana Mihaela Ispan a debutat în Siebel din opera Faust de Ch. Gounod, Mercedes din Carmen de G. Bizet, Dorabella din Cosi fan tutte și Cherubino din Nunta lui Figaro de W.A. Mozart. În repertoriul său se regăsesc și rolurile Imelda din Parisina d'Este de G. Donizetti, Maddalena din Rigoletto de G. Verdi, Dido din Dido și Aeneas de H. Purcell etc. Până acum, Mihalela Ișpan a fost ascultată de melomani din România dar și de cei din Germania, Grecia (cu Bach-Akademie Stuttgart), din Italia și Franța (cu Opera Naționala Cluj), din Austria și din nou Germania (cu Teatrul Liric Craiova), Polonia, Ungaria, Spania și Marea Britanie. În paralel cu aparițiile sale în spectacole de operă, tânăra mezzosoprană a avut numeroase apariții în concerte vocal-simfonice. Astfel a interpretat părțile de alto din Stabat Mater de A. M. Bononcini, G. B. Pergolèse și G. Rossini, Pasiunile, Oratoriul de Crăciun și Magnificat de J.S. Bach, Misa încoronării, Recviem, Missa Solemnis K 139 și Marea misă în do de W.A. Mozart, Paukenmesse, Nelsonmesse și Harmoniemesse de J. Haydn, Recviemul pentru arhiepiscopul Sigismundo de Michael Haydn, Misa în do major op. 86 de L. van Beethoven, Simfonia a doua de Gustav Mahler și multe altele.
Tânărul Bogdan Mihai pășește în lumea muzicală odată cu studiul viorii însă datorită calităților sale vocale începe să studieze canto ca bariton, la Universitatea Națională de Muzică din București, sub atenta îndrumare a profesorului Nicolae Constantinescu. Descoperă noua sa vocalitate, cea de tenor, în Italia, unde marea soprana Mirella Freni îl formează și îi oferă bursa de studii „Nicolai Ghiaurov”. A obținut diploma de Master în Belcanto la Universitatea Transilvania din Brașov, România, cu soprana Mariana Nicolesco. Abordează cu succes roluri din sfera belcanto-ului italian, în special cele de Gioachino Rossini: Il Barbiere di Siviglia (Il Conte Almaviva), La Cenerentola (Don Ramiro), Armida (Goffredo si Carlo), Aureliano in Palmira (Aureliano), Adelaide di Borgogna (Adelberto). Interpretează, de asemenea, roluri de Gaetano Donizetti: Don Pasquale (Ernesto), Parisina D'Este (Ugo), Gemma di Vergy (Tamas), L’Elisir d’Amore (Nemorino) și rolul tenorului italian din opera Der Rosenkavalier de Richard Strauss. Bogdan Mihai debutează în rolul Contelui Almaviva, din opera Il Barbiere di Siviglia de Rossini, pe scena Operei Naționale București și include în spectacol, în premieră absolută în România, scena și aria finală a tenorului "Cessa di piu resistere" care, din cauza dificultăților tehnice extreme, este ocolită de majoritatea interpreților acestui rol. Acest rol îi deschide porțile marilor teatre de operă din lume unde astăzi este invitat: Stuttgart Staatsoper, Dresden Semperoper, Deutsche Oper Berlin, Zürich Opernhaus, Klagenfurt Staadtheater (Austria), Théâtre du Châtelet (Paris), Garsington Opera Festival (Londra), St. John Smith Square (Londra), Festival della Valle d'Itria (Martina Franca), Rossini Opera Festival (Pesaro), Suntory Hall (Tokyo), Mikhailovsky Theater (St. Petersburg). În octombrie 2011 a fost invitat de soprana Angela Gheorghiu să susțină împreună două concerte extraordinare de belcanto, pe scena prestigioasei Suntory Hall din Tokyo. Angajamentele viitoare includ rolul Contelui Almaviva în Il Barbiere di Siviglia de Rossini la Deutsche Oper Berlin, Theatro Massimo di Palmero și New Orleans Opera (USA). De asemenea va interpreta rolul Ernesto în Don Pasquale de Gaetano Donizetti la Cuivilles Theater München (celebrul teatru unde însuși Mozart a dirijat premiera operei Idomeneo). Lista contractelor se întinde până în 2014 iar din evenimentele viitoare pot fi enumerate: debutul în opera La Scala di Seta de Rossini la Concertgebouw Amsterdam (concert transmis în direct în întreaga Europă), rolul Don Ramiro în La Cenerentola de Rossini la Stuttgart Staatsoper și Opera du Rhin Strasbourg. Cu aceeași plăcere și profesionalism, tenorul Bogdan Mihai abordează și repertoriul vocal-simfonic, într-o fructuoasă colaborare cu Orchestra de Cameră Radio, incluzând : Misa în do minor K423 de Mozart, Marea misă cu orgă, Misa Nelson și Theresienmesse de Joseph Haydn, Misa Prodefuncto de Michael Haydn, Cantata nr. 182 Himmelkonig, sei willkommen de Bach, pe scena Salii Radio din București. Anul 2012 înseamnă pentru tenorul Bogdan Mihai și apariția sa pe piața internațională cu două DVD-uri de Rossini, Aureliano in Palmira de la Martina Franca (2011) - la casa discografica italiană Bongiovanni și Adelaide di Borgogna de la Rossini Opera Festival Pesaro (2011) - la Deutsche Gramophone. Ambele producții au fost transmise deja în direct în toată Europa, America și Asia. Pe 16 decembrie 2012 este invitat să susțină un concert de belcanto împreună cu Angela Gheorghiu, la Palatul Kremlin.
Cu o carieră artistică care se desfășoară cu preponderență în străinătate, basul Zoltán Nagy s-a format la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, la clasa prof. univ. Gheorghe Roșu și s-a perfecționat la Universitatea Mozarteum din Salzburg sub îndrumarea profesorilor Boris Bakow și Breda Zakotnik. Încă din timpul studiilor a fost solicitat să facă parte din ansamblul Operei de Stat din Viena. În plus a urmat mai multe cursuri de măiestrie în România, Italia, Elveția și Austria având astfel ocazia să își șlefuiasă arta interpretativă sub îndrumarea unor prestigioși soliști: Mariana Nicolesco, Ion Buzea, Ionel Pantea, Angelika Kirchschlager, Paola Fornasari și Claudia Visc. Este perioada în care a participat la mai multe competiții de canto și în care a câștigat premii la Concursul internațional Haricela Darclée de la Brăila, Concursul de muzică românească de la Cluj-Napoca și al patrulea Concurs european de operă "Debut" în Germania. Zoltán Nagy și-a început cariera solistică pe scena Operei Române din Cluj-Napoca cu rolul Don Basilio din Bărbierul din Sevilla, urmat de Angelotti din Tosca, apoi a evoluat în spectacole la Opera Maghiară din Cluj-Napoca în rolurile Figaro din Nunta lui Figaro, Don Basilio și Angelotti; la Palatul artelor din Budapesta: Masetto din Don Giovanni, la Opera de Stat din Saarbrücken: Figaro, la Opera din Leipzig: Hans Schwarz din Maeștrii cântăreți din Nürnberg și Schaunard din La Bohème. Perioada petrecută la Opera din Viena a înscris în palmaresul său alte roluri importante - Zuniga din Carmen, Pistola din Falstaff, Carlo V din Don Carlo, Baron Douphol din La Traviata, Gregorio din Romeo și Julieta și multe altele. Tot aici a avut ocazia să evolueze sub baghete celebre: Renato Palumbo, Marco Armiliato, Paolo Carignani, Adam Fischer, Asher Fisch, Peter Schneider, Stefan Soltesz.Pentru basul Zoltán Nagy repertoriul vocal-simfonic este la fel de atractiv. De aceea a acceptat de multe ori să susțină partile vocale de bas în Recviemul de Mozart, Recviemul de Gabriel Fauré, Magnificat de Johann Sebastian Bach, Missa in angustiis de Joseph Haydn, Te Deum de Zoltán Kodály, Die Legende von der heiligen Elisabeth de Franz Liszt, Stabat Mater de Gioachino Rossini, Te Deum de Marc-Antoine Charpentier. Stagiunea 2011 – 2012 a fost una extrem de încărcată dar i-a adus mari satisfacții. Zoltán Nagy a fost prezent pe scena Operei din Leipzig, la Palace of the Arts Budapest într-un concert omagial cu prilejul aniversării lui Bartók, la Kammeroper Wien, la Opera Festival St. Margarethen, la Stadttheater Klagenfurt, la Opera de Nice și la Salzburger Festspiele.