Radio RomâniaRadio România Actualități
   

Arhiva : 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 |

Ziua Mondială a Teatrului - 27 Martie 2013

Miercuri, 27 Martie 2013
 

Ziua Mondială a Teatrului - 27 Martie 2013

Mesaj Internațional

În urmă cu mult timp, Puterea a rezolvat problema intoleranței față de actorii Commedia dell'Arte prin exilarea lor în afara țării.

Astăzi, actorii și companiile de teatru se chinuie să găsească scene publice, teatre și spectatori, din cauza crizei.

Prin urmare, conducătorii nu mai sunt preocupați de problema controlului asupra celor care se exprimă cu ironie și sarcasm, din moment ce nu mai e niciun loc pentru actori, și nici public căruia să i se adreseze.

Din contră, în timpul Renașterii, cei care dețineau puterea în Italia erau nevoiți să depună un efort semnificativ pentru a-i ține pe comedianți (Commedianti) la distanță, deoarece aceștia din urmă se bucurau de o mare audiență.

Se știe că marele exil al actorilor de Commedia dell'Arte a avut loc în secolul contra-Reformei, când s-a decretat desființarea tuturor spațiilor teatrale, mai ales în Roma, unde au fost acuzați de ofensă la adresa orașului sfânt. In 1697, Papa Inocențiu XII, sub presiunea cererilor insistente din partea burgheziei conservative și a clericilor, a ordonat demolarea Teatrului Tordinona unde, potrivit moraliștilor, se puseseră în scenă cele mai multe piese obscene.

În perioada contra-Reformei, cardinalul Carlo Borromeo, care era activ în nordul Italiei, s-a dedicat salvării "copiilor din Milan", stabilind o distincție clară între artă, ca formă supremă de educație spirituală, și teatru, ca manifestare a profanului și a vanității. Într-o scrisoare adresată colaboratorilor săi, acesta se exprimă mai mult sau mai puțin după cum urmează: "Preocupați fiind cu eradicarea buruienilor, am făcut tot ce am putut ca să ardem texte care conțineau discursuri degradante, ca să le ștergem din memoria omenirii, și în același timp să îi aducem în fața justiției pe cei care publicau asemenea texte. Cu toate acestea, se vede că, în timp ce dormeam, Răul a lucrat cu și mai multă șiretenie. Ce se vede cu ochiul pătrunde mult mai bine în suflet decât ce se citește în asemenea cărți! Cuvântul vorbit însoțit de gestul potrivit fac mult mai multă stricăciune în mințile adolescentelor și ale fetelor tinere decât cuvântul mort tipărit în cărți. Prin urmare, se impune ca măsură de urgență să scăpăm orașele noastre de teatre și regizori, așa cum facem și cu sufletele nedorite".

Astfel, singura soluție pentru criză se află în speranța unei alte mari expulzări organizate împotriva noastră, și mai ales împotriva tinerilor care doresc să deprindă arta teatrului: o nouă diasporă de Commedianti, de regizori care ar beneficia nespus dintr-o asemenea poziție de dragul unei noi reprezentații.

Dario Fo

(Traducere din engleză - Daniela Oancea)

Biografie: Dario Fo, născut la 24 martie 1926, este un dramaturg, satirist, director de teatru, actor și compositor Italian, laureat al premiului Nobel pentru literatură în 1997. Opera sa dramatică folosește metodele comice specifice commediei dell'arte, un stil dramatic foarte popular printre clasele muncitoare de odinioară. Opera lui Fo se caracterizează prin critică la adresa crimei organizate, corupției și asasinatelor politice, doctrinei catolice și conflictelor din Orientul Mijlociu. Fo a scris aproximativ 70 de piese de teatru. Printre cele mai renumite piese se numără Morte accidentale di un anarchico (1974; Moartea accidentală a unui anarhist) și Non si paga, non si paga! (1974; Nu putem plăti? Nu vom plăti!). Fo este directorul și regizorul unei companii de teatru, împreună cu Franca Rame. La acordarea premiului Nobel pentru literatură în 1997, comisia de jurizare l-a cracterizat pe Fo drept un scriitor "care imită bufonii epocii medievale, subminând autoritatea și menținând demnitatea celor călcați în picioare."

Mesaj Național

Teatrul poartă în ființa lui mesajul veșniciei.

Urmând ciclul existenței, dând viață personajelor lui etalon, Teatrul își asumă drept de viață și de moarte asupra ființelor de fum pe care le însuflețește. Ele trăiesc încremenite între coperți de carte și așteaptă răbdătoare mâinile dibace care să le pună în mișcare, să le facă să respire, să se lupte și să moară pentru a învia din nou, de fiecare dată când cineva deschide Cartea.

Mă uit cu nostalgie în urmă și revăd ca într-un caleidoscop miile de personaje ale Teatrului Universal și regret nespus că am întruchipat pe scenă doar câțiva regi și prinți sau câțiva oameni simpli care au vrut să schimbe lumea așa cum mi-aș fi dorit. Am mers cu ei până la capăt și i-am adus, întregi la minte, să-și susțină cauza în arenă.

Este loc în Teatru pentru toți cei care au talent. Cred, însă, că pentru a face Teatru adevărat și viu e nevoie de mai mult. Pasiune?, spun unii. Sacrificiu?, alții. Și una și alta, dar, mai ales, implicarea adâncă a lui în realitatea zilei, în analiza vremurilor pe care le trăim, în politica de zi cu zi. Vocația Teatrului este construcția unei lumi mai bune, cu drept de preempțiune asupra bunurilor omenirii pe care trebuie să le întoarcă spre folosință generațiilor care se succed.

"În vremuri de restriște cultura se oprește", spunea un ministru de finanțe al României, de tristă amintire.

- Nu, domnule Ministru, cultura nu se oprește niciodată. Dacă ați fi fost Polonius, ministrul responsabil de viața Danemarcei, v-aș fi spus ca Hamlet:

"Aveți grijă de actori, cinstiți-i așa cum se cuvine, căci ei sunt cronica vie și prescurtată a vremurilor. Mai bine să ai parte de un epitaf prost după moarte decât să intri în gura lor cât timp ești în viață".

Aviz amatorilor!

Ion Caramitru

Dario Fo, născut la 24 martie 1926, este un dramaturg, satirist, director de teatru, actor și compositor Italian, laureat al premiului Nobel pentru literatură în 1997. Opera sa dramatică folosește metodele comice specifice commediei dell’arte, un stil dramatic foarte popular printre clasele muncitoare de odinioară. Opera lui Fo se caracterizează prin critică la adresa crimei organizate, corupției și asasinatelor politice, doctrinei catolice și conflictelor din Orientul Mijlociu.

Prima experiență teatrală a lui Fo a constat în colaborarea cu teatre minore de cabaret și de revistă. Împreună cu soția sa, actrița Franca Rame, Fo a pus bazele companiei Dario Fo–Franca Rame în 1959, și schițele lor umoristice prezentate în cadrul emisiunii televizate Canzonissima i-au făcut recunoscuți ca și persoane publice importante. Treptate cei doi au evoluat spre teatrul politic, adesea blasfemic și scatologic, dar cu aceleași rădăcini în tradiția commedia dell’arte și amestecat cu ceea ce Fo a numit „politică de stânga neoficială”. In 1968 Fo și Rame au înființat un alt grup teatral, Nuova Scena, cu legături cu Partidul Comunist italian, iar în 1970 au pus bazele Colectivului Teatral La Comune și au început să meargă în turnee prin fabrici, parcuri și săli de sport.

Fo a scris aproximativ 70 de piese de teatru, unele dintre ele împreună cu Rame. Printre cele mai renumite piese se numără Morte accidentale di un anarchico (1974; Moartea accidentală a unui anarhist) și Non si paga, non si paga! (1974; Nu putem plăti? Nu vom plăti!). Ca actor, Fo este faimos pentru Mistero Buffo (1973; Mister comic), un adevărat tur de forță solo bazat pe misterele medievale dar atât de ancorat în realitate încât spectacolele se schimbau odată cu publicul. Printre operele sale mai recente, unele scrise împreună cu Rame, se numără Tutta casa, letto e chiesa (1978; Toată casa, patul și biserica; Orgasm adult scapă de la zoo), Clacson, trombette, e pernacchi (1981; Trompete și zmeură), Female Parts (1981), Coppia aperta (1983; Cuplul deschis—Larg deschis chiar), L’uomo nudo e l’uomo in frak (1985; Cel nud și cel în frac), and Il papa e la strega (1989; Papa și vrăjitoarea).

Piesele sale, mai ales Mistero Buffo, au fost traduse în 30 de limbi și sunt adesea modificate ca să corespundă realităților locale când sunt puse în scenă în afara Italiei. Fo îi încurajează pe regizori și traducători să modifice piesele sale după cum cred ei de cuviință, considerând acest lucru ca fiind în concordanță cu reguliele improvizației scenice în cadrul commedia dell'arte .

Fo este directorul și regizorul unei companii de teatru, împreună cu Franca Rame.

La acordarea premiului Nobel pentru literatură în 1997, comisia de jurizare l-a cracterizat pe Fo drept un scriitor „care imită bufonii epocii medievale, subminând autoritatea și menținând demnitatea celor călcați în picioare."

Dario Fo și Franca Rame

foto  ©Guido Harari


 

Copyright © 2000 - 2011 SOCIETATEA ROMÂNĂ DE RADIODIFUZIUNE
Str. General Berthelot, Nr. 60-64, RO-010165, București, România
E-mail: webmaster@srr.ro