Bacchanalia de Goran Stefanovski
Teatrul Național Radiofonic al Societății Române de Radiodifuziune, în parteneriat cu Ambasada Republicii Macedonia la București, prezintă în proiectul „Dramaturgi străini contemporani”, audiția în avanpremiera, luni ,25 noiembrie 2013, ora 11:00, la Barul Ramada-Majestic a spectacolului Bacchanalia de Goran Stefanovski, traducerea Ioana Ieronim, scenariul radiofonic și regia artistică Mihai Lungeanu; difuzarea în premieră, la Radio Romania Cultural, este programată joi, 28 noiembrie 2013, ora 19:00.
În
2009, Goran Stefanovski a fost ales membru în Consiliul European pentru Relații
Internaționale – o recunoaștere a influenței operei și activității sale, în plan
cultural și artistic, pentru susținerea dialogului multicultural. Tradus în
peste douăzeci de limbi, montat pe scene europene prestigioase, prezent în
întâlniri și festivaluri notabile, deținător al unor importante premii literare,
dramaturgul este cunoscut și în România; în 2010, Fundația Culturală „Camil
Petrescu” editează volumul ”Povești din Estul sălbatic”, în seria „Dramaturgi
de azi”, o antologie de autor, în traducerea poetei Ioana Ieronim, care
semnează și un eseu inspirat de opera scriitorului, „la răscruce de timp și
spațiu”.
Teatrul
Național Radiofonic (TNR) – singurul din România, până în prezent – propune
publicului un al doilea spectacol după o piesă de Goran Stefanovski, Bacchanalia (în iunie 2012, la radio
România Cultural s-a difuzat Peretele
dublu după textul dramatic Fundul
dublu, adaptarea radiofonică și regia artistică fiind semnate de Mihai
Lungeanu). Premiera piesei are loc în 1996, la Copenhaga (an în care orașul a
fost Capitală Culturală Europeană), iar în Macedonia este jucată în 2010.
Stefanovski nota, sub titlul „De ce piesa aceasta?”: „... Sunt un macedonean
născut și crescut la Skopje, la treizeci de kilometri de locul unde a fost
găsit un bronz antic grecesc, figurina unei bacante în extaz. Menada aceasta
este expusă la Muzeul de Arheologie Macedonean, a devenit emblema Teatrului
Național Macedonean, dă numele unui restaurant și a unei discoteci din Skopje.
(...) Dar având o bacantă atât de aproape, pot fi ritualurile bahice departe?”;
apoi, autorul adaugă: „... Prăbușirea Iugoslaviei (și a blocului de Est) a fost
colapsul unui vast proiect social, un fel de utopie rațonalistă. Dezlănțuirea
urii iraționale în Balcani și în Europa reprezintă, de fapt, o provocare pentru
modernism și raționalism. (...) Avertismentul întunecat al Iugoslaviei este o
amenințare globală.”
Despre
proiecte sociale utopice sau realizabile soluții pragmatice, despre ură și
posibile reconcilieri, este și confruntarea, fixată de dramaturg în prezentul
nostru, dintre Dionysos și Pentheus – în interpretarea lui Marcel Iureș și a
lui Marius Manole; li se alătură celelalte personaje cunoscute din tragedia lui
Euripide, „Bacantele”, iar Corul, instinctual personaj colectiv, este imaginea
cetățenilor statelor de astăzi, din Balcani sau din zone mai depărtate de aici.
Spectacolul radiofonic Bacchanalia se
adresează spectatorului, într-o formulă teatrală directă, și îi propune teme
extrem-contemporane.
Premiera
Bacchanalia reunește în distribuție
actori cu o bogată experiență artistică: Marcel Iureș, Marius Manole, Dan
Condurache, Mihai Dinvale, Adela Mărculescu, Filip Ristovski, Petrică Nicolae,
Orodel Olaru, Radu Amzulescu, Daniela Marcu, Mircea Constantinescu, Florin
Anton, Ionuț Kivu, Daniel Popescu, George Țoropoc, Violeta Berbiuc.
Spectacolul
își precizează conturul sonor prin regia de studio – Milica Creiniceanu, regia
de montaj – Florina Istodor și Monica Wilhelm, regia tehnică – ing. Vasile
Manta, regia muzicală – George Marcu; redactor și coordonator de proiect – Crenguța
Manea.